Listopad a duben, měsíce tripartit

16.10.2024

Pokud jste někdy slyšeli slovo tripartity a okamžitě vám naskočily myšlenky na matematiku nebo tři druhy sýra, jste na špatné stopě. Tripartity jsou vlastně obdobou ,,rodičáku’’. Jde o setkání mezi průvodcem (učitel, parťák), dítětem a rodičem – proto tripartita (tři strany, jako v trojúhelníku, ale s menší geometrií a většími emocemi).

Jak to funguje?

Zatímco na klasické třídní schůzce rodiče sedí v řadách a poslouchají učitelovo hlášení o tom, kdo byl tento měsíc vzorný a kdo se učí ze spaní, tripartita je mnohem osobnější a interaktivnější. Děti tu totiž nejsou jen jako pozorovatelé nebo posluchači, ale aktivní účastníci. V praxi to vypadá tak, že každého půl roku usedne průvodce, dítě a rodič k jednomu stolu (nikoli kulatému, i když by to bylo stylové) a společně probírají, jak se dítěti ve škole daří.

Dítě má při tripartitě možnost mluvit o svém vlastním učení, co ho baví, co by si přálo zlepšit, a společně s průvodcem a rodičem si stanovuje cíle do dalšího období. Takže žádné tajné poznámky na papírku pro rodiče – všechno se řeší na férovku. Je to formát, který podporuje odpovědnost dítěte za vlastní učení, a zároveň dává prostor rodičům, aby lépe porozuměli, co se vlastně v té škole děje (a ne, nemusí to vždycky souviset jen s matematikou a češtinou).

A co když chci mluvit s průvodcem víc?

Možná si říkáte: „Jedna schůzka za pár měsíců? To mi nestačí!“ Žádný strach. Jednou měsíčně se konají rodičovské kavárny, což je skvělý způsob, jak se setkat s dalšími rodiči a průvodci v neformálním prostředí – ideálně nad hrnkem kávy. Je to příležitost prohloubit vztahy, sdílet zkušenosti a třeba se dozvědět, jak to udělat, aby rodičům a dětem fungovaly dohody i doma.

Proč by mě to mělo zajímat?

Tripartity nejsou jen o tom „dát dítěti pochvalu, že zvládlo matematiku“, ale hlavně o posílení jeho sebevědomí, zodpovědnosti a schopnosti reflektovat vlastní učení. Rodiče mají možnost přímo vidět, jak se jejich dítě vyvíjí, a stát se součástí jeho vzdělávací cesty – ne jen někdo, kdo ho každý den vyzvedává ze školy a ptá se: „Co jste dneska dělali?“ (Odpověď: „Nic.“)

Takže pokud jste někdy přemýšleli, jak to udělat, aby vaše dítě ve škole opravdu rostlo a nebylo jen pasivním příjemcem informací, možná je čas přemýšlet o tripartitách a rodičovských kavárnách. A pokud nic jiného, tak káva na těch kavárnách je prý vážně skvělá.